Prea
Cuvioase Părinte Exarh,
Prea Cuvioase Părinte Stareţ,
În ultimele săptămâni Schitul “Sfânta Cuvioasa Parascheva” de la Rădeni, Neamţ, a fost ţinta unor presiuni
exercitate de la nivelul Centrului eparhial, cu scopul de a determina reluarea
pomenirii ierarhului sau, în caz contrar, părăsirea schitului de către preoţii
slujitori şi înlocuirea lor cu alţii. Vă adresăm acest memoriu cu speranţa că
va reuşi să explice poziţia noastră, în aşa fel încât aceste presiuni să
înceteze, iar vieţuitorii schitului Rădeni şi credincioşii care îşi găsesc
refugiu spiritual aici să poată participa în linişte la slujbe şi la viaţa
duhovnicească a aşezământului.
În vara acestui an, în localitatea
Kolimbari, în insula Creta, s-a desfăşurat ceea ce s-a numit “Marele şi
Sfântul Sinod”, o întâlnire care s-a dorit a fi
panortodoxă şi şi-a propus cu emfază “să manifeste unitatea
sinodală a Ortodoxiei”, dar a produs, prin
deciziile sale, o dezbinare fără precedent în rândul Sfintelor Biserici
Ortodoxe. Adunarea din Creta a adoptat
hotărârea eretică de introducere în Ortodoxie, ca mod de gândire eclesiologică
şi acţiune misionară, a ecumenismului, ideologie
condamnată ca erezie şi panerezie de sfinţi ai Bisericii, precum sfântul
Ignatie Brancianinov, sfântul Ioan Iacob Hozevitul, sfântul Iustin Popovici,
sfântul Nicolae Velimirovici, sfântul Paisie Aghioritul, de teologi renumiţi,
precum părintele academician preot profesor Dumitru Stăniloae, părintele
Serafim Rose, de duhovnici recunoscuţi precum părintele Iustin Pârvu, părintele
Ilie Cleopa, părintele Arsenie Papacioc, de sinoade locale, precum sinodul
Bisericii Ortodoxe Ruse din Exil, sinodul Bisericii Ortodoxe Georgiene, sinodul
Bisericii Ortodoxe Bulgare. Întreg documentul “Relaţiile
Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine”
este o recunoaştere şi o parafare a ecumenismului ca nou mod de gândire
eclesiologică în Ortodoxie, prin acceptarea celorlalte comunităţi creştine ca
“biserici”, prin ratificarea premiselor eclesiologice
ecumeniste ale Declaraţiei de la Toronto,
considerate “de importanţă
capitală pentru participarea Bisericii Ortodoxe la Consiliul Mondial al
Bisericilor”, în ciuda faptului că aceste premise eclesiologice sunt cu totul
eretice, vorbind despre “adevărata Biserică”, “Sfânta Biserică Catolică pe care o mărturisesc Crezurile”, expresii care se referă la o entitate religioasă
inspirată de ideologia protestantă, pe care CMB încearcă să o realizeze sub
sloganul “unităţii Bisericii”,
cu participarea şi a unor ierarhi şi clerici ortodocşi. Documentul sinodal mai
sus menţionat acceptă dreptul membrilor
CMB de a nu recunoaşte Biserica Ortodoxă ca fiind Biserica mântuitoare şi chiar
de a nu o recunoaşte nici măcar ca “Biserică deplină şi în adevăratul sens al cuvântului”[1]. Acelaşi ecumenism l-au propus sinodalii din Creta şi
în relaţiile familiale, prin acceptarea căsătoriilor mixte, şi chiar în maniera
de înţelegere a postului, prin lăsarea la latitudinea Bisericilor locale a
modului de aplicare a pogorămintelor referitoare la acesta[2],
afectând astfel practica unitară de până acum a Ortodoxiei. În privinţa
raporturilor cu lumea, în loc să prezinte Biserica Ortodoxă ca pe o ancoră
morală şi spirituală într-o lume debusolată şi complet tulburată, documentul
referitor la relaţiile cu lumea prezintă Biserica Ortodoxă ca pe o instituţie
internaţională oarecare, angrenată în procesul globalizării şi al realizării
distopiei paradisului terestru pe care îl propovăduieşte societatea
materialist-ateistă din zilele noastre. Nu în ultimul rând, în Creta s-a
încercat schimbarea conceptului de sinodalitate, de la modelul propus de
primele nouă sinoade ecumenice (cele şapte sfinte sinoade “clasice” şi
sinodul Sfântului Fotie şi cel al Sfântului Grigore Palama) şi de 2000 de ani de vieţuire sinodală a Bisericii,
la un model papalist, în care egalitatea harică a episcopilor nu mai este
respectată (prin modul în care a fost conceput procesul de adoptare a
deciziilor sinodale), iar poporul nu mai are niciun rol în receptarea
hotărârilor din Creta şi ale celor ale sinoadelor ce vor veni. Vocea pliromei a
fost amuţită de prevederile art. 22 al documentului despre relaţiile cu
ansamblul lumii creştine, în care se dă de înţeles că cine se opune “sinodului”
din Creta şi ecumenismului în general este un “fanatic”, un “taliban” şi
chiar un “pretins ortodox”. În
felul acesta, aşa cum s-au asigurat că disidenţa episcopală faţă de deciziile
sinodului nu va influenţa decizia finală a Bisericii Autocefale căreia aparţine
episcopul disident[3], “sinodul” s-a asigurat şi că
procesul de receptare de către pliroma merge fără dificultăţi, prin etichetarea
apriori a celor ce ar putea contesta hotărârile sale sau ar aplica prevederile
canonice de întrerupere a pomenirii ierarhului în astfel de situaţii ca “schismatici” şi „duşmani ai unităţii
Bisericii”.
Hotărârile “sinodului”
din Creta au fost contestate şi considerate ca problematice, adică eretice, de
teologi de renume, precum profesorul Dimitrios Tselenghidis, protopresbiter
prof. Theodoros Zisis, de peste 30 de episcopi participanţi în Creta, de
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare, de Sfântul Sinod al Bisericii
Antiohiene, chiar şi de o parte a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe
Greceşti, de duhovnici de marcă şi de o parte a pliromei, care a fost
stupefiată de acceptarea ecumenismului ca mod de a gândi în Ortodoxie. Chiar şi
sinoade favorabile “sinodului” din Creta, precum sinodul Bisericii Ortodoxe
Române, au recunoscut că mai e loc de “explicitări,
nuanţări şi dezvoltări”[4]
ale textelor, iar mitropolitul Ierotheos Vlachos, care a peregrinat prin
Moldova, încercând să-i convingă pe moldoveni de ortodoxia mărturisirii
arhiereului local, în ciuda faptului că acesta a semnat toate documente în
Creta şi le-a mai aprobat odată prin “luare de act” şi în sinodul BOR din 29 octombrie 2016, a fost
citat, şi aprobat astfel, de agenţia de ştiri patriarhală Basilica ca spunând că textele “trebuie
explicitate, diortosite şi schimbate şi
alte aspecte, lucru pe care îl va face alt sinod”[5]
(s.n.). Acelaşi mitropolit Ierotheos Vlachos a scris un întreg studiu referitor
la caracterul eretic al “sinodului” din Creta, ceea ce face greu de înţeles afirmaţia făcută în Moldova că
participanţii la acest sinod sunt ortodocşi şi vrednici de a fi urmaţi cu
statornicie, deşi sinodul în sine este eretic[6].
Discuţiile contradictorii sterile, manipulative, şi
argumentările prosinod arată cât de puternic este pătruns spiritul relativist
şi reducţionist al ecumenismului în Biserica Ortodoxă şi cum acesta face
ravagii încă înainte ca sinodul să fi aprobat oficial ecumenismul. În încercarea
de a măslui adevărul cu privire la erezia adoptată în Creta, s-au folosit tot
felul de argumentări: argumentul “teologic”, în care
sfinţi precum Vasile cel Mare, sinoade, precum cel de la 1484, sau enciclice
patriarhale, precum cea din 1848, au fost luaţi drept “complici” la recunoaşterea
denumirii de „biserici” acordate ereticilor;
argumentul că “nu s-a schimbat nimic”, de ca şi când
faptul că eclesiologia Bisericii a fost infestată cu sincretismul religios
ecumenist ar fi “nimic”; argumentul că
“sinodul nu produce niciun efect”, ignorând
evidenţa consemnată în art. 13 al Regulamentului
de Organizare şi Funcţionare a Sfântului şi Marelui Sinod, care prevede că “aceste texte au autoritate panortodoxă”; argumentul
serghianist că “atât s-a putut”,
de ca şi când ar exista vreo scuză pentru trădarea Ortodoxiei; argumentul
ridicol că “dacă nu se semna, se pierdea unitatea teritorială a
ţării”; argumentul ilogic că “s-a recunoscut denumirea de
biserici, dar nu statutul eclesiologic de biserici”, de ca şi
când poţi numi ceva “biserică” fără ca cel denumit aşa să fie perceput ca atare;
argumentul “aşteptării potirului comun”, care exonerează cauza (erezia), dar
condamnă doar efectul (comuniunea liturgică) şi goleşte de sens conceptul de “erezie”,
înţeleasă de către teologie îndeobşte ca învăţătură greşită propovăduită public, faţă de care canonul 15 I-II statuează
dreptul Bisericii de a se apăra din faza de învăţătură greşită, pentru a nu se
ajunge la faza de potir comun, când de fapt Biserica este cu totul cuprinsă de
erezie.
În faţa realităţii irefutabile că
arhiereii români prezenţi la “sinodul” din Creta s-au făcut părtaşi la ereziile
adoptate acolo, iar acum încearcă să le relativizeze şi să le facă acceptabile
poporului ortodox prin diferite mijloace, vieţuitorii schitului Rădeni din
Neamţ au luat măsura, prevăzută de canonul 31 apostolic şi de canonul 15 I-II
Constantinopol, a întreruperii pomenirii ierarhului locului, până în momentul
în care acesta va reveni la ortodoxia mărturisirii. Cele două canoane ne permit
să ne îngrădim prin nepomenire de ierarhul care “propovăduieşte
cu capul descoperit”, adică în mod public,
o erezie, ceea ce s-a întâmplat în cel mai public mod, în faţa întregii
planete, prin semnarea actelor “sinodului” din Creta şi prin reconfirmarea lor
în sinodul românesc, la sfârşitul lunii octombrie. Tâlcuirea din Pidalion a canonului 31 apostolic
explică: “Iar câţi se despart de episcopul lor mai înainte de Sinodiceasca cercetare,
pentru că el propovăduieşte în auzul tuturor vreo rea socoteală sau eres, unii
ca aceia nu numai că cercetării celor de mai sus nu se supun, ci şi
cuviincioasei cinstei celor drept slăvitori se învrednicesc, după canonul 15 al
celui 1 şi 2 sobor”[7] (s.n.). Este făcută astfel şi legătura cu partea
a doua a canonului 15 I-II Constantinopol, care precizează: “Că nu au
osândit episcopi, ci minciuno-episcopi şi minciuno-învăţători. Şi nu cu schismă
au rupt unirea Bisericii, ci s-au silit a izbăvi Biserica de schisme şi
împărţiri”, ceea ce spulberă argumentarea neserioasă că de fapt
canonul 15 I-II s-ar adresa numai relaţiei dintre mitropolit şi patriarh şi ar
fi, în întregime, o continuare a canoanelor anterioare 13 şi 14, care se referă la întreruperea
pomenirii pe orice alt motiv decât erezia. Prin
urmare, preoţilor le este interzis să înceteze pomenirea
episcopului lor pe orice alt motiv invocabil, dar au dreptul să înceteze pomenirea episcopului dovedit ca învăţând erezii. Potrivit profesorului de drept canonic român diac.
prof. univ. dr. Ioan Floca despărţirea preotului de episcopul părtaş
la erezie este atât un drept, cât şi o obligaţie[8].
Mai mult, preoţii care întrerup pomenirea
trebuie să rămână în Biserică şi în biserici, adică nu pot fi izgoniţi din
bisericile în care slujesc pentru faptul că au întrerupt pomenirea,
aşa cum arată clar canonul 15 I-II.
Partea a doua a canonului 15 I-II răspunde şi
acuzaţiei că, prin întreruperea pomenirii, am fi devenit schismatici, afirmând
că, procedând astfel, am devenit de fapt “silitori în a
izbăvi Biserica de schisme şi împărţiri”. Aşa cum v-am
comunicat şi duminică, 27 noiembrie 2016, când ne-aţi cercetat, la Rădeni, noi
am aplicat canonul 15 I-II, care ne permite să ne îngrădim de erezie prin
nepomenirea ierarhului şi atât. Nu ne-am
separat de Sfânta Biserică Ortodoxă Română, am rămas şi vom rămâne în Biserică,
nu am intrat sub ascultarea vreunui alt episcop şi nu avem de gând să facem
acest lucru, nu contestăm prezenţa harului în Biserică sau valabilitatea
Tainelor, pentru a nu cădea în erori săvârşite de alţii în trecut (grupările stiliste etc.), încercăm să ne împărtăşim în stare de vrednicie,
necontaminaţi de erezia cretană, pentru a ne fi spre luminare, nu spre osândă,
nu am primit şi nu vom primi antimise de la alţi episcopi, aşa precum aţi putut
constata şi preacuvioşiile voastre, când aţi inspectat sfântul altar al
bisericii. Îl respectăm pe ierarhul locului şi aşteptăm să facă dovada ortodoxiei
propovăduirii sale, prin lepădarea de erezia din Creta, iar dacă acest lucru se
va întâmpla, vom relua pomenirea Înaltpreasfinţiei Sale şi ascultarea ce i se
cuvine. Îi respectăm pe toţi preoţii ortodocşi care încă nu
au întrerupt pomenirea ierarhului şi ne rugăm pentru ca toţi să aibă curajul de
a face ceea ce trebuie făcut, îi respectăm pe toţi creştinii ortodocşi şi ne
rugăm pentru ei să ia atitudinea corectă, care să-i justifice ca pliroma
ortodoxă de veghe la respectarea ortodoxiei credinţei noastre. Nu cerem decât să ni se respecte şi nouă
dreptul de a putea să slujim şi să ne închinăm în biserica de la Rădeni.
Respingem ca lipsite de sens afirmaţiile
episcopocentrist-papiste că fără pomenirea ierarhului părtaş la erezie
liturghia nu este valabilă, deoarece acest argument este infirmat de însăşi
prevederea canonică a celor două canoane, 31 apostolic şi 15 I-II, care permit
încetarea pomenirii episcopului. Dacă ar fi ştiut că, prin această măsură,
liturghia săvârşită fără pomenirea ierarhului ar fi invalidă, oare ar mai fi
statornicit-o Sfinţii Părinţi, inducându-ne astfel în eroare? A susţine astfel
de argument este o insultă la adresa Părinţilor care au statornicit canoanele
şi a Duhului care i-a inspirat să o facă.
Pentru toate aceste motive, considerăm că orice măsură represivă împotriva noastră este necanonică
şi neconstituţională. Măsura este necanonică, deoarece, aşa cum spune
canonul 31 apostolic, “unii ca aceia [preoţii
care întrerup pomenirea episcopilor care propovăduiesc erezii] nu
numai că cercetării celor de mai sus nu se supun, ci şi
cuviincioasei cinstei celor drept slăvitori se învrednicesc, după canonul 15 al
celui 1 şi 2 sobor”. Prin urmare, orice
măsură represivă din partea Mănăstirii Petru-Vodă sau a Exarhatului
Arhiepiscopiei Iaşilor reprezintă un
abuz, deoarece
îngrădirea de erezie nu poate fi supusă cercetării canonice, adică
penalizărilor de orice fel, ci “cuviincioasei cinstiri”. Măsura este neconstituţională, deoarece
încercarea de reeducare la care suntem acum supuşi, la care au fost supuşi
înaintea noastră şi vieţuitorii Schitului Codrii Paşcanilor (schit care a fost
scos pur şi simplu din uz, în urma unor acţiuni abuzive de genul celor ce se
doresc a se desfăşura împotriva noastră), vieţuitoarele antiecumeniste din
Mănăstirea Văratec şi alţi slujitori ai altarului, contravine articolul 29,
alin. (1) al Constituţiei României, care prevede: “Nimeni nu poate fi constrâns să
adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă contrare convingerilor sale”. Cu alte cuvinte, noi nu
putem fi constrânşi să aderăm la opinia că “sinodul”
din Creta ar fi fost ortodox, sau că deciziile sale nu ar prezenta niciun
pericol pentru Biserica noastră. Biserica Ortodoxă şi-a asumat obligaţia de a
respecta legile statului, prevăzută de Legea
489/2006 a Cultelor: “Art. 5 (4) În activitatea lor, cultele,
asociaţiile religioase şi grupările religioase au obligaţia să respecte Constituţia şi legile ţării şi să nu aducă atingere... drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului” (s.n.).
În consecinţă, credem că avem dreptul să ne desfăşurăm activitatea liturgică fără a fi
deranjaţi, fără a se face presiuni asupra noastră, fără a fi ameninţaţi cu
închiderea schitului sau cu dislocarea comunităţii vieţuitorilor şi mutarea lor
altundeva. La Schitul Rădeni s-a creat o comunitate foarte puternică,
alcătuită din oameni veniţi din toate colţurile ţării pentru a asista la slujbe
ortodoxe ferite de ecumenism, pentru a se bucura de prezenţa confraţilor
ortodocşi, veniţi de la sute de kilometri pentru a urma preoţilor care s-au
îngrădit de erezia ecumenistă. În aceste zile se împlinesc cuvintele profetice
ale Părintelui Iustin, care, atunci când l-a trimis pe părintele Pamvo să
zidească schit la Rădeni, a fost întrebat de către acesta: “Pentru cine să îl fac? Cine va veni acolo?”, iar părintele i-a răspuns: “Va veni o zi în care
va fi plin de lume”. Acea zi a venit. Schitul Rădeni
este bucuros să ducă mai departe moştenirea spirituală a Părintelui Iustin, de
care mulţi dintre vieţuitorii de la Petru Vodă, angrenaţi în susţinerea
ierarhiei care a semnat în Creta, au uitat între timp.
Respectuos vă rugăm să ţineţi seama de cele scrise mai
sus şi să acceptaţi dreptul nostru de a ne ruga în linişte, în biserica de la
Schitul Rădeni, fără a fi tulburaţi de nimeni. Dacă doriţi să participaţi la
slujbe la Rădeni, puteţi să o faceţi fără a cere să coliturghisiţi cu
slujitorii din ziua respectivă, deoarece acest lucru nu se poate, decât dacă
decideţi să întrerupeţi şi preacuvioşiile voastre pomenirea ierarhului. Dacă
doriţi să discutaţi aspecte administrative legate de schit, o puteţi face în
afara programului liturgic.
Orice încercare de a tulbura sfintele slujbe care se
desfăşoară la schit, prin manifestarea dorinţei de a sluji cu preoţii care nu
pomenesc ierarhul şi de a-l pomeni, ne va obliga să părăsim biserica în timpul
sfintelor slujbe, ceea ce va îndeplini elementele infracţiunii contra
libertăţii religioase prevăzute de articolul 381 din Noul Cod Penal, care
prevede: “Împiedicarea
sau tulburarea liberei exercitări a ritualului unui cult religios, care este
organizat şi funcţionează potrivit legii, se pedepseşte cu închisoare de la 3
luni la 2 ani sau cu amendă”. După cum vedeţi, Codul Penal
vorbeşte despre tulburarea unei slujbe religioase, fără a face precizări cu
privire la cine este cel tulburat sau cine este cel ce tulbură. Prin urmare, părerea că dreptul de jurisdicţie
vă permite să obligaţi obştea de la Rădeni să vă accepte ca slujitori la
sfântul altar, în condiţiile în care continuaţi să fiţi părtaşi la erezie, nu vă va putea apăra de prevederile acestui
articol din Codul Penal, atunci când 300-400 de oameni vor putea depune
plângere penală că au fost obligaţi să părăsească biserica în timpul Sfintei
Liturghii, fiind împiedicaţi să participe la aceasta, deşi aveau dreptul să o
facă şi din punct de vedere legal şi mai ales din punct de vedere canonic.
Schitul Rădeni este realizat în mare
parte din munca asiduă a locuitorilor din localitate şi din satele
învecinate şi din contribuţia unor donatori. Schitul se află în fază de
construcţie şi nu a fost sfinţit, prin urmare nu a intrat în “circuitul normal
de funcţionare”, pentru ca donaţia şi munca celor
ce l-au clădit să fie ireversibile, în conformitate cu art. 11 din Regulamentul pentru organizarea vieţii
monahale[9]. Prin urmare, în condiţiile în care se
va încerca schimbarea egumenului schitului sau aducerea unei obşti noi,
favorabile “sinodului” din Creta, locuitorii din
zonă, care au muncit la schit, şi donatorii vor putea avea dreptul să revendice
contribuţia lor la clădirea schitului. La acest drept al lor se adaugă şi
regimul general al donaţiilor, care prevede că „donaţia poate fi revocată
pentru ingratitudine şi pentru neexecutarea fără justificare a sarcinilor la
care s-a obligat donatarul” (art. 1020 NCC), în cel de-al doilea caz, sarcina
donatarului era să construiască un schit care să deservească nevoile spirituale
ale donatorului. Donatorii nu au dorit să contribuie la clădirea unui schit în
care să se propovăduiască erezia ecumenistă.
În concluzie, sperăm ca viaţa liturgică a Schitului “Cuvioasa Parascheva” din Rădeni
să reintre în parametrii normali, ca presiunile la adresa slujitorilor săi şi a
credincioşilor care îl frecventează să înceteze, pentru ca înţelegerea creştină
să ia locul acţiunilor de destabilizare şi intimidare care se desfăşoară în
prezent, mai mult sau mai puţin subtil.
30 noiembrie 2016
[1] Sinodalii din Creta au făcut uz
de acel principiu din Declaraţia de la Toronto
pentru a-şi justifica acceptarea “denumirii
istorice de biserici” acordate ereziilor şi schismelor, însă efectul pervers al acestei justificări a
fost că au recunoscut şi celorlalţi membri CMB dreptul de a aplica acelaşi
tratament Bisericii Ortodoxe.
[3] Articolul 12, alin. (2), (3) din
Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
a Sfântului şi Marelui Sinod prevede că părerile contrare se notează, dar
că votul final se va da cu o “majoritate internă”, care să nu permită niciun fel de surpriză. http://basilica.ro/regulamentul-de-organizare-si-functionare-a-sfantului-si-marelui-sinod-al-bisericii-ortodoxe/. În felul acesta,
dezbaterile au fost transformate într-un fel de “Colţ al Oratorilor” din celebrul
Hyde Park londonez.
[6] Acest artificiu logic este o
versiune teologică a lui “cine a tras în noi după ’22?” sau a constatării că există “corupţie fără corupţi”.
Sfântul Andrei cel Nebun pentru Hristos spunea că ereticii fiecărei erezii vor fi judecaţi.
RăspundețiȘtergereSfântul Apostol Iuda Tadeu Ruda Domnului spunea sa ne ferim de eretici, a căror pierzare o asemăna cu cea a sodomitenilor.
Mare-i lupta contra balaurului ecumenist,dar Slava lui Dumnezeu de toate, ca ridica mereu aparatori vajnici impotriva acestei bestii .Frate drag,te avem in rugaciunile noastre cu intreaga ta familie,ca te avem la mare cinste .pt curajul tau de marturisitor al Adevarului,iarDumnezeu sa te intareasca tot mai mult in lupta asta si sa -ti trimita ocrotitori sfinti mereu.Cu multa dragoste ,te imbratiseaza diaspora nemteasca.
RăspundețiȘtergere