De o bună bucată de
vreme mi-am format impresia că "sfântul şi marele" Sinod din Creta
nu-şi va putea atinge scopurile datorită unei competiţii pentru supremaţie
administrativă în Ortodoxie între Patriarhia Ecumenică şi Biserica Greacă, pe
de o parte, şi Biserica Rusă, pe de altă parte. Oricât de condamnabilă este
cearta pentru întâietate lumească (vezi cearta pentru întâietate din Mt.
20,20-28), este posibil ca prin acest conflict Dumnezeu să prezerve curăţia
Ortodoxiei şi să destrame un pericol ecumenist.
Înca din ultimele şedinte de pregătire ale sinodului, între ruşi şi greci s-au iscat vii dispute. În plus, Biserica Rusă se comportă deja ca un lider de facto al lumii ortodoxe,
lucru vădit în unele evenimente:
1. Patriarhul Rusiei
s-a întâlnit cu papa Romei în Cuba, lăsând să se înţeleagă că este
reprezentantul întregii Ortodoxii.
2. Patriarhia Rusa a
creat un fel de "Comitet de Combatere a Discriminarii contra
Ortodocsilor", o iniţiativă pe care sunt îndemnaţi să o utilizeze toti
ortodocşii din lumea occidentală, dezavantajaţi sau chiar persecutaţi de
legislaţia ateistă euroatlantică.
3. Un gest extrem de
important, premergator sinodului, a fost "înscăunarea" lui Vladimir
Putin la Kareia, capitala administrativă a Muntelui Athos, unde liderul rus a
participat la o Sfântă Liturghie, şezând în tronul împăraţilor
bizantini, deşi este un conducător laic, fără ungerea divină a împăraţilor bizantini.
Toate aceste aspecte, şi altele, ne indicau pasul la offside pe care Moscova avea să îl facă la acest
sinod. Nu pot să îmi dau seama cât de mult a cântărit în această decizie
curăţia dogmatică a teologiei ruse şi cât pretenţiile de "a treia
Romă" ale Moscovei, însă cert este că 1. DECIZIA BISERICII RUSE DE A NU PARTICIPA
A FOST CORECTĂ DIN PUNCT DE VEDERE TEOLOGIC, DATORITĂ IDEILOR ECUMENISTE (ŞI DE INFAILIBILITATE PAPALĂ A SINODULUI PANORTODOX)VEHICULATE ÎN DOCUMENTELE PREMERGĂTOARE SINODULUI; 2. se joacă şi o carte
teologico-geopolitică extrem de interesantă, care aproape trage la xerox
sinodul de la Ferrara-Florenta, din 1438-1439, an în care împăratul bizantin
Ioan Paleologul a unit, aproape personal, Biserica bizantină cu Roma, în
speranţa obţinerii unor ajutoare militare de la occidentali (care nu au venit
niciodată). Ruşii nu au participat la acel sinod, nu i-au recunoscut deciziile,
l-au fugărit din Kiev pe Isidor de Kiev, mitropolitul grec care participase la
acel sinod, şi AU FOLOSIT GESTUL BISERICII CONSTANTINOPOLITANE CA PRETEXT
PENTRU A PRETINDE SUPREMAŢIA ÎN LUMEA ORTODOXĂ, pe baza ideii că Biserica din Constantinopol
a apostaziat.
Inainte de începerea
sinodului de săptămâna aceasta, Patriarhia Moscovei a anunţat că nu participă, decât
dacă sinodul se va ţine la o altă dată. Cum era aproape imposibil de crezut că
sinodul se va ţine la altă dată, după ce fusese pregătit ani de zile, Moscova a
fost aproape sigură că va putea invoca acest motiv pentru a nu participa, neutlizând un motiv radical, care ar fi putut da naştere la complicaţii mai
mari, ci doar un motiv procedural, lăsând cum se zice "loc de bună ziua".
Nu pot să îmi dau
seama dacă Biserica Bulgară şi cea Sârbă au acţionat de acord cu Moscova şi
care sunt motivaţiile acestor patriarhii. E posibil sa se fi coalizat cu
Moscova (lucru deloc condamnabil din prisma motivaţiei, anume fuga de căderea în erezia ecumenistă) sau să fi decis independent să nu participe, pentru a nu
fi obligate să susţină ideea ecumenistă a "celor trei ramuri ale
creştinătăţii".
În opinia mea, Moscova
intenţionează să stea deoparte şi să aştepte sfârşitul acestui sinod, iar dacă
acesta va lua nişte decizii ecumeniste, asa cum indică din plin documentele
premergătoare sinodului, Biserica Rusă va putea pretinde (nu ştiu dacă o va
face sau nu, dar o va putea face nestingherită, dacă va dori), pe drept cuvant,
ca Patriarhia Ecumenica a cazut in erezie, alaturi de celelalte Biserici
participante la sinod.
În calitate de
Biserică ce nu s-a compromis prin participarea la un "sinod
tâlhăresc", Moscova va putea pretinde rolul de "a treia Romă",
aşa cum a făcut şi în 1438-1439, mai ales ca are şi acest precedent istoric şi
are în spate un stat care are o forţă militară uriaşă şi o atitudine
conciliantă faţă de Ortodoxie, spre deosebire de statele celorlalte Biserici
Ortodoxe, ateiste aproape fără nicio excepţie. Cum e greu de crezut că Bulgaria şi Serbia vor dori o astfel de întâietate, supremaţia rusa în Ortodoxia
ramasă... ortodoxa, ar fi garantată, mai ales ca ar fi de fapt o ortodoxie
aproape în întregime slavă.
La această pretenţie
ar putea contribui şi acuzaţia ca Bisericile Ortodoxe din cadrul Uniunii
Europene oricum au făcut grave concesii statelor lor, prin acceptarea
legislaţiilor anticreştine din aceste ţări, prin protestul palid faţă de
practici contrare Evangheliei (cam toată morala publică europeană), în
timp ce în Rusia aceste lucruri nu se întâmplă în manieră chiar atât de gravă.
Într-o astfel de
situatie, dacă sinodul va lua nişte decizii ecumeniste, ochii tuturor
credincioşilor ortodocşi care vor dori să păstreze curăţia credinţei se vor îndrepta către patriarhiile ce nu au participat la sinod si nu acceptă
deciziile ecumeniste ale acestuia.
Indraznesc sa cred ca
Moscova a dat, prin aceasta mişcare, un fel de şah Patriarhiei
Constantinopolului (ca şi când acest lucru nu ar fi de ajuns, şi Turcia a
considerat necesar să amintească ce mai înseamnă în ziua de azi Patriarhia din
Constantinopol, redeschizând ca moschee Sfânta Sofia) şi Bisericilor
participante la acest sinod, iar aceasta mişcare este cât se poate de motivată
din punct de vedere teologic de dorinţa de a nu se asocia la eventuale hotărâri
ecumeniste. Aşa s-ar explica apelurile repetate ale participanţilor la sinod ca
Moscova să participe şi ea la procesul decizional.
ÎN ACEASTĂ SITUAŢIE, ŞANSA
BISERICILOR PARTICIPANTE LA SINODUL CRETAN DE A SCĂPA DE "ŞAHUL" DAT
DE MOSCOVA ESTE SĂ IA NIŞTE DECIZII PERFECT ORTODOXE, CARE AR ANIHILA POSIBILA
ACUZAŢIE DE CĂDERE ÎN EREZIE ŞI AR PUNE PATRIARHIA MOSCOVEI DE DATA ACEASTA ÎN
POZITIA BISERICII CARE NU A DORIT SA PARTICIPE LA DECIZII ISTORICE PENTRU
ORTODOXIE. De aceea, din aceasta situatie ar putea veni salvarea linistii
poporului ortodox din întreaga lume şi a curăţiei învăţăturii sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu